Typen zoekwoorden

Het verschil in typen zoekwoorden en hun impact

De plaats in Google is tegenwoordig van levensbelang voor bedrijven en particulieren. Veel mensen willen daarom ook hoger in Google. Dit is een zeer breed concept en werkt voor elke website weer anders. In dit blogartikel wordt verder ingegaan op verschillende typen zoekwoorden.

Wat zijn Zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de termen die gebruikers in Google of andere grote zoekmachines intypen. Het is vaak het begin van de journey op zoek naar informatie of producten. Ruim 95% van alle internetgebruikers begint hun zoektocht via een zoekmachine. Het is dus van groot belang voor zoekmachines om de zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken voor de gebruiker omdat deze bij een positieve ervaring (hij/zij heeft gevonden wat zij zocht) terug komen. De resultaten hangen af van onder andere het zoekwoord wat gebruikt wordt. Kortom, het afstemmen van uw website met de correcte zoekwoorden levert bezoekers en potentiële klanten op.

Typen zoekwoorden

Zoekwoorden zijn grofweg in te delen in twee categorieën: short-tail zoekwoorden en long-tail zoekwoorden. Er zit groot verschil in deze typen zoekwoorden mede omdat het ook een ander soort publiek trekt. Om dit beter toe te lichten zullen we het voorbeeld van een website over kleding gebruiken.

Shorttail zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden zijn, zoals de naam al doet vermoeden, korte zoekwoorden. Deze korte zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume (het aantal keer dat er op gezocht wordt per maand). Dit type zoekwoord is vaak het eerste waar men aan denkt bij zoekwoord onderzoek omdat het zoekwoorden zijn die het meest voor de hand liggen. In het voorbeeld van de kleding website zouden dit de volgende kunnen zijn: kleding, herenkleding, dameskleding, kinderkleding. De woorden zijn zeer breed en hebben daarom een hoog volume wat tot gevolg heeft dat het niet duidelijk is waarnaar de gebruiker op zoek is. Als we naar het voorbeeld kijken kunnen we stellen dat onder herenkleding onderbroeken tot aan overhemden vallen, maar naar wat is de gebruiker op zoek?

Longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn tegenhangers van shorttail zoekwoorden. Het zijn langere zoekwoord combinaties die meer duidelijkheid geven over hetgeen naar waar gezocht wordt. Omdat het combinaties zijn van verschillende woorden betekent dit automatisch dat het volume lager is. Als we wederom het voorbeeld van de kleding website erbij pakken zouden de volgende longtail zoekwoorden voorbeelden kunnen zijn: heren overhemd wit maat 38, fitnessbroek dames zwart maat 34. De zoekwoorden zijn specifiek en laten zien dat de gebruiker weet wat hij of zij zoekt. Analyses laten zien dat gebruikers die longtail zoekwoorden gebruiken vele malen sneller geneigd zijn om iets aan te schaffen.

Samenvattend over shorttail en longtail zoekwoorden

De twee typen zoekwoorden hebben dus beide hun voor en nadelen. Hieronder worden ze even opgesomd:

Short Tail Long Tail
Voordelen
  • Hoog zoekvolume, dus meer bezoekers en kopers
  • Bekendheid bij bezoekers
  • Gerichtere zoekers
  • Conversie verhogend
  • Weinig concurrentie
Nadelen
  • Veel concurrentie
  • Duurt lang voor er resultaat is
  • Lastig uit te zoeken welke zoekwoord combinaties werken
  • Weinig verkeer

 

Moet ik dus alleen maar longtail zoekwoorden hebben?

Wanneer u het bovenstaande concludeert lijkt het dat longtail zoekwoorden ‘beter’ zijn dan shorttail. Het is inderdaad relatief makkelijker om met longtail zoekwoorden goede posities te behalen in de zoekmachines echter kleven er ook nadelen aan longtail zoekwoorden. Het vinden van de juiste combinaties van zoekwoorden is lastig omdat organisaties de markt goed moeten begrijpen. Daarnaast kost het veel tijd en bijsturing om de combinaties te blijven onderhouden.

Conclusie over de typen zoekwoorden

Een doordachte en complete zoekwoord strategie draagt bij aan het behalen van online doelen. Een combinatie van long tail en short tail zoekwoorden is daarom de beste aanpak. Het zorgt voor voldoende verkeer op de website en biedt daarom mogelijkheid om te leren van het gedrag van deze bezoekers. Zoekwoord onderzoek is niet iets wat eenmalig gedaan kan worden, het is een continue proces waardoor het steeds verbeterd wordt. Deze nieuwe input moet worden gebruikt bij de creatie van nieuwe artikelen of infographics die, uiteraard, een zoekwoord hebben.

Benieuwd hoe uw website het doet binnen de zoekmachines? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag met een zoekwoord strategie.