4 SEO tips voor een succesvol 2018
In een eerder blogbericht heb ik het al gehad over de typen zoekwoorden die van belang zijn voor een succesvolle zoekwoord strategie. Inmiddels is 2018 gearriveerd en is het tijd voor nieuwe SEO tips. Dit jaar zullen er wederom de nodige aanpassingen gedaan worden in het Google algoritme. Het feit dat SEO (search engine optimalization) steeds verandert maakt het een interessant vakgebied binnen de online marketing. Om 2018 goed te starten heb ik voor 4 SEO tips die een goede basis vormen voor een succesvol SEO 2018.
Snelheid & Google AMP
De snelheid van een website is een belangrijke factor binnen SEO, met name mobiel. Niet alleen de bekende zoekmachines wegen hier relatief zwaar aan, een langzame (mobiele) site is voor veel gebruikers een struikelblok. Wanneer heb je zelf voor het laatst meer dan 5 seconden gewacht voordat een website geladen is? Er zijn statistieken bekend dat wanneer een website niet binnen 3 seconden laad, 53% van de bezoekers de website weg klikt vóórdat deze geladen is of verlaat na de eerste pagina. Zonde. Het correct instellen van de cache, verkleinen van afbeeldingen en het optimaliseren van de reactietijd van de server kunnen hierbij een uitkomst bieden. Ook zijn AMP (Accelerated Mobile Pages) een goede oplossing. Deze open source software maakt websites optimaal voor mobiele gebruikers doordat er gebruik gemaakt wordt van specifieke HTML en Javascripts. AMP heeft enkel invloed op de mobiele bezoekers en kan veel tijd en moeite kosten om goed in te stellen. Echter zijn de voordelen significant en is het interessant om deze SEO tip verder te onderzoeken in 2018. En ohja, een mobiel vriendelijke site is tegenwoordig echt een must.
Gebruik een SSL certificaat
De tweede van deze 4 SEO tips heeft te maken met het SSL certificaat. Een SSL certificaat is het ‘groene slotje’ in de URL. Te herkennen aan https://hetdomeinnaam.nl. Dit certificaat geeft aan dat een verbinding beveiligd is door middel van een SSL (Secure Socket Layer). Data kan, wanneer dit certificaat actief is, niet worden gebruikt door derde partijen. Google heeft aangegeven dat een SSL certificaat een positief signaal is met betrekking tot SEO. Daarnaast is het min of meer een verplicht iets voor webshops en andere websites die met gegevens van klanten werken. Het verliezen van gevoelige data heeft een enorme impact.
De impact van Social Media
De meeste consumenten websites zijn goed geïntegreerd met social media. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue of Bol.com die regelmatig posts hebben op bekende social media kanalen die viral gaan. Ook voor business to business gefocuste organisaties is social media van belang. Met name op Twitter, Google+ en LinkedIn zullen potentiële klanten en leads actief zijn. Het delen van content op deze sociale media heeft een positieve invloed op de SEO van de desbetreffende website of webshop. Zorg er dus voor dat er deelknoppen aanwezig zijn bij artikelen of producten en maak hier zelf ook gebruik van. In mijn andere artikel ga ik verder in op tips voor succesvolle B2B social media.
Het is vaak mogelijk om likes en shares te ‘kopen’, begin hier niet mee aangezien dit negatieve invloed heeft op SEO en geloofwaardigheid van de pagina en website. Duizenden ‘likes’ uit Brazilië of andere landen zijn natuurlijk niet echt.
Synoniemen en zoekwoorden
Wat ik vaak terug zie bij websites is het overmatig gebruik van zoekwoorden en synoniemen hiervan. De gedachtegang hierachter is dat de pagina binnen de resultaten van Google op al deze zoekwoorden zal worden getoond. Dit is absoluut niet het geval. Met de komst van RankBrain (het algoritme gebaseerd op kunstmatige intelligentie) is Google slimmer dan ooit. RankBrain kent de synoniemen en ‘snapt’ dat deze hetzelfde betekenen en straft overmatig gebruik hierdoor af. RankBrain is een zeer slim algoritme wat met tientallen factoren rekening houdt bij het samenstellen van de zoekresultaten. Google verschuift in een rap tempo naar ‘predictive and personalized user experience’. Het voor de gek houden van Google door heel vaak het zoekwoord te gebruiken is iets uit 2008.
Ik hoop dat deze SEO tips voor goede resultaten zorgen in 2018. Zin om te sparren over SEO en hoe dit het beste aangepakt kan worden voor uw doeleinden? Neem even contact op.